Teszt portál

/ Tudástár / Hírek
ápr.
17

Elektromos buszt fejlesztett az evopro csoport

A mérnöki kutatás-fejlesztéssel, teszteléssel, tervezéssel, kivitelezéssel, üzembe helyezéssel, karbantartással foglalkozó evopro csoport 32 céget tömörítő, 300 mérnököt foglalkoztató magyar tulajdonú multinacionális cég.
A kormány szándéka, hogy a fővárosban és a vidéki városokban a közösségi közlekedésnél előtérbe kerüljenek az elektromos hajtású járművek – mondta Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség helyettes államtitkára, az evopro csoport Modulo buszcsaládja, elektromos hajtású prototípusának bemutatóján április 16-án, Budapesten. Lenner Áron Márk, a Nemzetgazdasági Minisztérium helyettes államtitkára az egy hónapja meghirdetett Jedlik Ányos tervre hívta fel a figyelmet, amely az elektromos mobilitás fejlesztését tűzte ki célul. Kiemelte azt is, hogy a magyar járműgyártással együtt fejlődött annak beszállítói háttere, amely kiszolgálja az elektromos járműgyártást is. Mészáros Csaba, az evopro csoport elnök-tulajdonosa hangsúlyozta, hogy az elektromos járműgyártásban Magyarország nem marad el a világszinttől, de fontos, hogy az innovációs lánc ne szakadjon meg a piacképes végtermék létrejötte előtt. Bodnár Balázs, az evopro Kft. ügyvezető igazgatója elmondta, hogy szakembereik bejárták a világot, és gazdag nemzetközi tapasztalatot szereztek. A busz üvegszálas kompozit vázszerkezetét a repülőgépek hasonló szerkezetéhez hasonlította, amellyel 50 százalékos súlycsökkenést és 25 százalékos üzemeltetési költség-csökkenést lehet elérni. A bemutatott busz teste mindössze 1200 kilogramm, és a kompozit szerkezete miatt a 8-10 év múlva esedékes nagy átvizsgáláskor nem kell korrózió okozta hibát javítani rajta – erről Wahl István, a bemutatott buszt előállító Nabi-Busz Kft. ügyvezető igazgatója beszélt a tájékoztatón. A cég két nap alatt képes egy buszt előállítani akkor, ha sorozatgyártásra lesz megrendelése. A fejlesztésben részt vett a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem is. A közlekedésmérnöki és járműmérnöki kar dékánja, Varga István úgy vélte, hogy az innovatív ipar és az egyetem kölcsönösen fejlesztik egymást. A bemutatott busz tiszta elektromos hajtású, de készülhet hibrid és gázüzemű változatban is, s már tervezik trolibusz változatát. A jármű hossza 8 méter és 65 főt szállít, tiszta elektromos hajtással mintegy 100 kilométer a hatótávolsága. A karosszéria hossza változtatható és a súlycsökkenést miatt kisebb kerekek kerültek alá. A mérnöki kutatás-fejlesztéssel, teszteléssel, tervezéssel, kivitelezéssel, üzembe helyezéssel, karbantartással foglalkozó evopro csoport 32 céget tömörítő magyar tulajdonú multinacionális cég. Központja a budapesti székhelyű evopro Holding Zrt. A múlt évi árbevétele 72 millió euró volt, alkalmazottainak száma meghaladta az ezret. Magyarországon 300 mérnököt alkalmaznak. Telephelyei vannak a következő államokban: Németország, Románia, Dubai, Norvégia, Ausztria és Törökország. Hat kontinens több mint 40 országában fut projektjük az autóipartól kezdve az automatizáláson át a repülőtéri logisztikáig. (MTI)