jan.
28

Hamarosan megjelenik a februári Mérnök Újság

Kíváncsi a február 9-én megjelenő januári-februári összevont Mérnök Újság lapszám tartalmára? Kattintson és olvassa el a részleteket.

A február 9-én megjelenő januári-februári összevont Mérnök Újság lapszám tartalmából:

  • Széles sávosítás. Minden idők talán legnagyobb hazai digitális infrastruktúra fejlesztésére készül a kormányzat. A részletekről Kara Ákos infokommunikációért felelős államtitkárt kérdeztük.
  • A stratégiai fejlesztés mérnöki erőforrás igényeiről Rácz József, a Hírközlési és Informatikai Tagozat elnöke készített számadást.
  • Még felszállhatunk a digitális expresszre. Az Informatikai Vállalkozások Szövetségének alelnöke szerint a digitalizáció valamennyi mérnöki szakág számára új lehetőségeket nyit meg. Interjú Vityi Péterrel.
  • Mérnökök a felhőben. Kerekasztal beszélgetésünkben arra a kérdésre kerestük a választ, hogy a hazai mérnökirodák vajon mennyire követik a szoftvergyártókat, s mennyire naprakészek a legújabb technológiák használatában?
  • Dinamikus vasúti diagnosztikai rendszer. A pályát üzemeltető vasúttársaságok számára biztonsági és gazdasági is alapvető fontosságú az egyes pontokon elhaladó szerelvények tényleges pályaterhelése és a közlekedő járművek műszaki állapotának ellenőrzése. Bemutatunk egy nagyszerű magyar innovációt.
  • Száz éven túl. Az acélhidak élettartama a tervezési szabályzatok szerint 100 év, ugyanakkor világszerte törekednek a mérnöki emlékek védelmére, megtartására, ezért egyre több a százévesnél is idősebb híd. Melyek az átkelő korszerűsítések szóba jöhető módszerei?
  • Egy város hány járat? A vonzó közösségi közlekedés megteremtésének módszere a minőségi követelmények előtérbe helyezése. A korábbi évtizedekben ezek felmérése – ha nem is váltak a legfontosabb tényezővé – megtörtént. Az utasok a gyors eljutási lehetőséget, a megbízhatóságot, a biztonságos, illetve a kényelmes utazási lehetőséget tartották fontosnak.
  • Mélyalapozások. Huszonegyedik alkalommal rendezik majd meg február közepén a geotechnikus mérnökök Széchy Károly előadóülését. Ez alkalmából dr. Mecsi József professzor, az ISSMGE MNB elnöke beszélgetett az előadóülés főelőadójával, dr. K. Rainer Massarch professzorral.
  • Mértékadó árvízszintek. Mérnöki körökben nem igényel magyarázatot a méretezések alapját képező „mértékadó + biztonság” fogalma. A biztonság-filozófiák rohamos fejlődésével ezek megállapítása azonban egyre komolyabb felkészültséget igényel, különösen, ha a „terhelés” sztohasztikus folyamatok eredménye. Ennek kiemelkedő, korszerű példája a mértékadó árvízszintek közelmúltban elvégzett felülvizsgálata.
  • Gyakorlatba ültetve. Kamaránk évek a mérnökképzés korszerűsítése, színvonalának emelése mellett foglal állást. Az oktatásfejlesztés egyik fontos eleme a képzések gyakorlati oldalának erősítése, az egyetemek, főiskolák és a gazdasági szereplők szorosabb együttműködése. Az év elején megkezdte munkáját a Duális Képzési Tanács, melynek mérnöki kamarai delegáltját, dr. Szekeres Tamást interjúnkban az új szellemiségű képzés hazai gyökereiről, és a grémium majdani munkájáról kérdeztük.
  • Mérnökdinasztiák – a Szilvágyi család. A família már mérnökök három generációját mondhatja magáénak, ráadásul mindhárman a talajmechanika és a statika területét választották. A családról, és a mindössze száz éves, de lendületesen fejlődő geotechnikáról beszélgettünk a mérnökdinasztia középső képviselőjével, Szilvágyi Lászlóval.